Ποιά είναι η κατάλληλη προπόνηση για να πετύχω τους στόχους μου;

Γιώργος Πίτσης Γιώργος Πίτσης Διάφορα Δημοσιεύτηκε Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2020

"Πρεμιέρα" στο νέο της site έκανε η καθηγήτρια φυσικής αγωγής και προπονήτρια του Φιλαθλητικού Καλύμνου, Νίκη Χαντζαρίδου που αναλύει τους κατάλληλους μεθόδους προπόνησης.

Ας δούμε τα όσα γράφει στο nikisfitness.com

Πολλοί αθλούμενοι μου αναρωτιούνται: "Ποιά είναι η κατάλληλη μέθοδος προπόνησης για μένα; Με ποιό τρόπο θα πετύχω εγώ τους στόχους μου;"

Θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο πιο άπλα και περιεκτικά γίνεται στα ερωτήματα αυτά.
Έχοντας την γνώση από τις επιστήμες τις φυσικής αγωγής (Προπονητική ,Εργοφυσιολογία, Βιομηχανική , Στατιστική ,κ.λπ.), που στις μέρες μας αποκωδικοποιούν τον άνθρωπο και την λειτουργία του όταν εκτελεί έργο, μπορούμε πλέον να κατανοήσουμε πλήρως την επίδραση της άσκησης και τις μεταβολές που προκαλούνται στο ανθρώπινο σώμα.

Ο καθένας μας βέβαια ανάμεσα στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων είναι μοναδικός.

Τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά, οι ψυχικές και πνευματικές αρετές, οι δεξιότητες καθώς επίσης και τα γενετικά χαρακτηριστικά DNA του ανθρώπου είναι αυτά που καθορίζουν την μοναδικότητα και τα όρια μας.

Το ερώτημα είναι ποιοί είμαστε και τί θέλουμε να πετύχουμε ώστε να συζητάμε για την πιο κατάλληλη μέθοδο προπόνησης .

Θέτουμε λοιπόν, τις προσδοκίες μας, τους στόχους μας, τα δικά μας χαρακτηριστικά, το προπονητικό μας επίπεδο, το διαθέσιμο χρόνο και άλλα βασικά χαρακτηριστικά που θα καθορίσουν τον προπονητικό προγραμματισμό μας. Προβλέπονται ακόμα τόσο οι ενδογενείς όσο και οι εξωγενείς παράγοντες που θα επηρεάσουν την διαδικασία στον καθορισμό ενός απαιτητικού αλλά και εφικτού καθορισμού του στόχου μας και τέλος επιλέγεται η μέθοδος προπόνησης.
 
Πάμε να δούμε τι είναι τελικά η μέθοδος προπόνησης.
 
Προπόνηση είναι μια προγραμματισμένη διαδικασία που καθορίζει, πάντοτε σε σχέση με τον προπονητικό στόχο, την επιλογή των περιεχομένων, τη διάταξη των μέσων προπόνησης και τον καθορισμό της προπονητικής επιβάρυνσης. (Κέλλης 2014)
Πρέπει βασικά λοιπόν να απαντηθούν άμεσα τα ερωτήματα:

• Τι είδος προπόνησης μου αρέσει και με ευχαριστεί, τι μορφή οργάνωσης έχει, ποιος ο σχεδιασμός της ;

• Ποιό το περιεχόμενο, οι ασκήσεις και τα μέσα που θα εφαρμοστούν;

• Ποιός ο προγραμματισμός προπονητικών περιεχομένων (ΜΑΚ, ΜΙΚ, ΠΜ)

• Ποιά είναι η αιτιολόγηση των παραπάνω επιλογών

Εύλογα προκύπτει το ερώτημα "Πώς θα γίνουν όλα αυτά; Yπάρχουν όσα χρειάζονται για την σωστή εφαρμογή τους, αλλά και για τον έλεγχο των προσαρμογών που στοχεύουμε;

Βεβαίως, είναι η απάντηση.

Τώρα πια, η διάχυση της γνώσης και η οικονομικά προσβάσιμη τεχνολογία τόσο σε εργαστήρια αλλά και στο πεδίο (όπως καρδιοσυχνόμετρα , αναλυτές γαλακτικού οξέος, δαπεγοεργόμετρα, δυναμόμετρα και ένα σωρό άλλα μέσα), μετρούν με ακρίβεια τα πάντα και επιτρέπουν στους επιστήμονες -προπονητές να ελέγξουν την πορεία και την πρόοδο του αθλουμένου, καθώς και την επιτυχία του προπονητικού σχεδιασμού.
 
Ίσως το ανέλυσα λίγο παραπάνω για έναν μέσο αθλούμενο...

Το μόνο σίγουρο είναι πως η"σωστή" και αποτελεσματική προπόνηση, δεν αφορά μόνο ασκήσεις. Είναι μια πολύ πιο σύνθετη διαδικασία που απαιτεί τις κατάλληλες γνώσεις, μεθοδικότητα και προγραμματισμό. Οπότε...

Τα πράγματα είναι απλά! Απευθυνθείτε σε ορεξάτο Επιστήμονα-Καθηγητή Φυσικής Αγωγής και είμαι σίγουρη ότι θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί ένα πρόγραμμα κατάλληλο για εσάς, που θα <<κάνει θαύματα>>.

Χαντσαρίδου Νίκη

MSc -Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής

Niki's Fitness World

Γιώργος Πίτσης

Γιώργος Πίτσης

Ο αθλητικογράφος του site με πορεία απ’ το 2007 μέχρι και σήμερα. Η μεγάλη του αγάπη είναι οι μεταδόσεις αγώνων.